Conceptul de conținere, fără îndoială este cel mai important
concept pe care l-am întâlnit pentru sprijinul copiilor cu autism. L-am folosit
în mod extins în transformarea calității vieții fiului meu și este esențial
pentru modul în care lucrăm cu familiile pentru a produce transformări
similare.
Ce
este conținerea?
În esență, idea de conținere constă în crearea unui mediu
în jurul unui copil cu autism (sau în jurul oricui), pentru a-i oferi acel
sentiment de siguranță și securitate.
Anxietatea este atât de răspândită în autism, reprezentând de multe ori cauza
primară a dificultăților cu care se confruntă copiii cu autism. Atunci când axietatea
este consistent ținuta în frâu printr-o abordare bazată pe conținere, atunci
copilul are șansa de a crește și de a arăta ceea ce este cu adevărat în
interiorul lui.
Am scris în mai multe postări despre natura acestei
anxietati și de unde provine (poate cea mai clară descriere este în articolul ”
Ce este Autismul, într-adevăr?” https://transformingautism.org/what-is-autism/) și va fi o componentă cheie a discuției mele din
cadrul TEDx, luna viitoare. Am devenit convins că, la rădăcină, condiția autistă
nu este una de o dificultate inerentă, ci una în sens idealist, bazată pe blândețe
(în cel mai bun sens posibil), sensibilitate și bunăvoință.
"Dificultățile" și "simptomele" pe care le observăm la
copiii cu autism rezultă din sensibilitatea lor acută față de asprimea lumii
din jurul lor și se accenuează prin felul
în care ne comportăm în mod automat unul față de altul și față de ei (aspecte
comportamentale ce nu sunt notabile pentru noi, dar pe care copiii cu autism le
percep diferit). Dacă am fi trăit întotdeauna într-o lume care, în mod similar,
ar fi fost greu de suportat pentru noi, am fi recurs și noi la astfel de strategii
de coping.
Conținerea este o modalitate de a oferi copilului cu
autism un mediu care să corespundă așteptărilor și nevoilor profunde ale
acestuia; unde se poate simți în siguranță și protejat de suprasolicitarea
senzorială constantă și, chiar mai important, protejat de riscul constant de a
experimenta experiențe negative, arbitrare și nejustificate emoțional, pe care
nici măcar nu le remarcăm, dar care pot fi devastatoare pentru el.
Odată eliberați de acești factori destabilizatori și conținuți
de un mediu în care se simt în siguranță și control, există o șansă reală
pentru copiii cu autism să-și consolideze puterile și să continue cu
dezvoltarea lor cognitivă, socială și emoțională, ceea ce este imposibil atunci
când sunt agresați în mod constant de excesul de stimuli senzoriali și
influențe sociale mai puțin prietenoase, care îi pot scoate atât de ușor din
zona de echilibru, încât trebuie să-și canalizeze toate resursele pentru a
gestiona stimulii, mai degrabă decât pentru a-i procesa.
Am învățat să facem acest lucru împreună cu fiul nostru
când am vizitat Centrul Mifne pentru tratamentul timpuriu al autismului, care s-a
dovedit a fi punctul de cotitură al vieții familiei noastre. O parte din
crearea acestui mediu a fost într-o cameră special amenajată, unde putea să se
joace unu-la-unu cu câte un terapeut, pentru aproximativ 6 ore în fiecare zi. Această
organizare avea rolul de a crea o experiență absolut pozitivă pentru el și de a-i
oferi spațiu pentru a-și dezvolta interesul natural de a explora împrejurimile
- incluzând, în cele din urmă, mediul său social - și permițându-i să se
angajeze în relație cu scopul de a
crește.
În cele din urmă, copilul și-a consolidat resursele și
forța interioară, astfel încât a reușit să se aventureze în afara acestui mediu
protejat pentru perioade de timp îndelungate, revenind la acesta în mod regulat
pentru a se reîncărca, până când nu a mai fost nevoie de un astfel de mediu
formal protejat, în momente de dificultate.
Cu toate acestea, conținerea poate avea loc numai dacă
părinții / îngrijitorii creaza acel sentiment de siguranță și control pe care
îl simte copilul în camerra de terapie, permanent în tot restul vieții - ca un factor
constant liniștitor. În esență, mesajul pe care conținerea îl oferă copiilor cu
autism este "Totul va fi bine!". Ei
sunt asigurați că sunt înțeleși și că adultul știe cum să aibă grijă de ei și
că nevoile lor vor fi protejate. Pot avea încredere în noi. Desigur, acest
lucru se poate întâmpla numai dacă adultul poate face față acestor provocări și,
de fapt, poartă în sine această convingere că nu este nimic pentru care sa
existe atâtea griji și că totul poate fi sub control. Copilul va absorbi fără efort această convingere și va fi liniștit cu
ea.
Cui
se adresează acest principiu al conținerii?
În timp ce conținerea este deosebit de importantă atunci
când lucrăm cu copiii cu autism, este de fapt o nevoie de bază și centrală pe
care o avem cu toții. Nici unul dintre noi nu poate funcționa, la maximum, dacă
ne simțim copleșiți de lumini strălucitoare sau de zgomote puternice sau dacă
simțim că nu suntem apreciați sau dacă ne temem că am putea fi tratați în mod
arbitrar sau dacă ne simțim înconjurați de ceea ce ce pentru noi înseamnă a fi
negativitate, agresiune și nedreptate. Oricine se află într-o astfel de
situație va funcționa la un nivel departe de cel mai bun și va dezvolta în cele
din urmă comportamente neobișnuite ca mijloc de a încerca să facă față
situației. Dacă acea persoană este suficient de norocoasă pentru a fi
asigurată, în mod convingător, că totul va fi bine și că anxietatea va avea șansa
de a se retrage, atunci ea va putea începe să se folosească de resursele
interioare pentru a se calma pe sine și pentru a începe să își observe
adevăratul potențial. Numai in acest mod persoana s-ar putea simți eliberată de îngrijorarea
ce o ținea mereu în priză, în încercarea de a anticipa ce urmează să se
întâmple.
Din cauza prezenței anxietății în tulburarea autistă, conținând un copil cu autism este cel mai
valoros și cel mai puternic lucru pe care îl putem face pentru el. Dar
persoana care îl conține trebuie, de asemenea, să fie conținută - altfel nu va
reuși să gestioneze această sarcină.
Când am ajuns pentru prima oară la Centrul Mifne, cei doi
seniori terapeuți mai în vârstă au venit imediat să ne viziteze în casa în care
am fost cazați și ne-au oferit cea mai caldă întâmpinare pe care ne-am fi putut-o
imagina vreodată. Pe parcursul șederii noastre acolo, s-au întors pentru a se asigura că
ne simțitm confortabil. Fiecare din noi am avut ocazia să reflectăm la noi înșine și am avut timp pentru cuplu. În mijlocul programului de
terapie, în timp ce ne tratatu fiul, am avut o zi libera, doar pentru noi doi. Sunt sigur că ideea de baza a fost ca dacă nu ne simțeam
relaxați și nu avem grija de noi, nu am fi putut să proiectăm un sentiment de
liniște și siguranță pentru fiul nostru.
Era imposibil să proiectăm și să promovăm un sentiment de calm și liniște dacă eram
epuizați, fugăriți, plini de stres și emoții nesănătoase. Aceasta era o
provocare. Nu aveam pe nimeni care să îngrijească de noi așa cum o faceau
acești terapeuți, în viața de zi cu zi, iar cerințele vieții cu un copil cu
autism sunt uriașe. În plus, majoritatea dintre noi părinții am avut experiența
de simți cum ne crește nivelul anxietății, vizitând sistemul medical in vederea
punerii diagnosticului și restul. Din nu se știe care motiv,
"sistemul" nu este înființat cu gândul să ne conțină pe noi părinții,
să ne dea asigurări că totul va fi bine. În nici un caz nu prioritiează acest
lucru. Așa s-a născut proiectul nostru ”Transforming Autism”, cu scopul de a
produce această schimbare, dar, în prezent, asta avem.
Așadar, trebuie să ne conținem unul pe celălalt - să ne
respectăm și să ne valorizăm când ne întâlnim în grupuri, să împărtășim ceea ce
am învățat și să găsim modalități de a ne liniști și de a ne da speranțe și
inspirații pozitive. Dacă avem parteneri, ispita este să descarcăm pe soț/soție
tot stresul acumulat, în absența oricărei alte ieșiri. Acest lucru este de
înțeles. Cu toate acestea, acest lucru are și consecințe și poate conduce la
mult mai mult stres pe termen scurt, mediu și lung, contribuind la creșterea
sentimentului nedreptății față de celălalt și apoi ne trezim într-un cerc
vicios al negativității, pe care îl vom transmite în mod automat și inconștient
copiilor noștri. Se poate întâmpla atât de ușor atunci când viața este atât de
solicitantă și nu este surprinzător faptul că rata de divorț în rândul
părinților copiilor cu autism este atât de mare.
Ar fi o investiție mult mai bună, încercând să gestionăm
situația, să ne ajutăm reciproc ca
parteneri adevărați în acest proces - să depunem eforturi pentru a arăta
aprecierea unul pentru celălalt și pentru a lua cele mai bune decizii pentru
noi înșine. Acel comportament negativ ce ar părea nedrept, atacându-l pe
celălalt, nu poate fi acceptabil pentru noi (nu este ceea ce dorim să fim,
indiferent de frustrările noastre) și ar trebui să îl stopăm, alegând în schimb
să îl susținem în mod conștient pe celălalt, astfel încât partenerul să poată
face același lucru în mod reciproc. Dacă putem ajunge la un acord bilateral, oferind
si primind sprijin și toleranță, mai ales atunci când ne vom abate în mod
inevitabil de la regulă, acest lucru ar putea deveni cel mai puternic lucru din
toate. Ar putea face ca propria noastra viață sa fie mai ușoară și mai pozitivă
și ne-ar da energia, forța și resursele interne suplimentare pentru a rămâne
pozitivi și mai puțin anxioși atunci cand suntem cu copiii nostri.
Și
apoi cum vom folosi noua condiție pentru a ne ajuta copilul?
Am fost atât de norocoși că am avut ocazia să învățăm principii
eficiente de conținere în modul în care ne trăim viețile noastre și mai ales în
interacțiunile noastre cu fiul nostru. În esență, acest lucru înseamnă să avem
în noi înșine convingerea că orice se întâmplă, totul va fi bine. Oricât de
dificilă ar părea orice situație, vom fi capabili să îi facem față și copilul
va ieși din ea cu bine. Aceasta înseamnă încredere
în noi înșine, încredere în el și încredere în viață în general. În mod
evident, acest lucru nu poate fi falsificat. Trebuia să fim autentici.
Devenim mai autentici cu fiecare implementare reușită.
Este adesea vorba doar de o reamintire pentru noi înșine să ne întoarcem la
ceea ce de fapt știm deja, adânc în interiorul nostru, și ceea ce am decis
pentru copilul nostru. Trebuie să ne întoarcem la starea în care eram în acel
moment de claritate când am luat această decizie. Foarte curând, copilul va
absorbi această stare, ce îl calmează. Nu mai este nevoie să se îngrijoreze, atâta
timp cât vede că părinții lui știu ce fac și nu sunt îngrijorați. Înainte de a dobândi această stare, copilul
abosrbea starea noastă în care eram
pierduți în propria noastră incertitudine și frică de ceea ce urma să se
întâmple și cum anume o să-l afecteze acel lucru pe copilul
nostru.
Cum
învățăm să implementăm acest lucru?
Este un obiectiv cheie al proiectului ”Transforming
Autism” de a crește gradul de conștientizare a principiului conținerii, astfel încât acesta să devină recunoscut
ca o strategie primară în sprijinirea copiilor autism și îmbunătățirea
calității vieții acestora. Și o parte esențială a acestui obiectiv este de a
sprijini părinții și îngrijitorii să-l înțeleagă și să-l folosească.
Ca punct de plecare, cartea "Transforming Autism"
conține o discuție foarte amplă despre conținere
și modul în care poate fi implementat acest principiu pentru a îmbunătăți dramatic viața copiilor cu
autism. Descrie în detaliu modul în care am învățat să îl punem în aplicare și
oferă multe exemple reale despre modul în care l-am folosit și despre modul în
care am depășit dificultățile inițiale pe care le-am avut în aplicarea acestuia
și menținerea încrederii în el, deoarece
eram atât de obișnuiti să gândim că totul va merge rău. Mai mulți părinți
cititori au atras atenția asupra faptului ca o simplă citire a acestei cărți a
făcut diferența cu privire la capacitatea lor de a-și susține copiii cu autism.
Dincolo de asta, oferim consultații părinților pentru a-i
ajuta să aprofundeze aplicarea acestui principiu în viața cotidiană. Din
nefericire, aceste întâlniri trebuie în prezent să fie percepute la prețul
total, dar, pe măsură ce ajungem la statutul de organizație de caritate- sperăm
că până la sfârșitul anului - să putem aloca și aplica fonduri, sperând să subvenționăm aceste ședințe pentru familiile cu venituri
mici.
Ne dorim să extindem gama noastră de servicii în acest
scop anul viitor, incluzând terapeuți profesioniști în echipa mobilă la
domiciliu sau la școală pentru a crea și ajuta părinții și școlile să supervizeze
un program bazat pe principiul de conținere pentru a scoate la iveala ce e mai
bun din copiii lor. Ar putea dura ceva timp ca noi să ajungem acolo, dar acesta
este scopul.
Și odată ce am învățat principiul de conținere și cum să
transformăm viețile copiilor noștri în baza lui, de ce să ne oprim acolo? Cu cât
practicam mai mult conținerea pe cât mai mulți oameni întrând mai ușor în contact, cu atât mai mult vom crea o lume în
care să trăim cu toții la întregul nostru potențial și să avem o viață mult mai
fericită și mai împlinită. Și asta nu poate fi decât un lucru bun!
Guy Shahar, UK, Transforming Autism
Text tradus și adaptat de Sînziana Burcea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu