Unul dintre cele mai dificile aspecte in recunoașterea TSA este eterogenitatea largă a caracteristicilor autiste pentru fiecare copil in parte. Cu alte cuvinte simptomele difera mult de la un caz la altul. Nu există nici o caracteristică patognomica in aceasta tulburare (copilul pare sa nu aiba vreo suferinta); cu toate acestea, câteva dintre deficitele sociale se manifesta de timpuriu. De exemplu, intrazierea sau absenta atentiei impartasite, pare a fi stagul rosu ce prezinta o certitudine in spectrul autist. Spectrul autismului cuprinde un fenotip extrem de eterogen cu puncte finale nediferentiate, mai ales la capatul usor al spectrului autismului. Severitatea fiecarui deficit de baza variază semnificativ în rândul copiilor cu TSA.

Cu toate că deficitele sociale apar mai devreme și ar putea fi mai specifice, ele pot fi subtile și mai rar recunoscute sau articulate de către părinți. Lipsa vorbirii copilului ii pune de obicei pe parinti in gardă, acesta fiind motivul pentru care cer cel mai des un consult de specialitate. Cei mai mulți părinți devin preocupați între 15 și 18 luni, dar poat intarzia discutia cu mediul pediatru chiar si mai multe luni, in speranta ca problema se va rezolva de la sine. Recent, mass-media și autoritatile publice au ridicat problema cu privire la importanța recunoașterii semnelor timpurii, inclusiv cele prezinte în primii ani de viață. Acesta fiind situatia, se anticipează că părinții pot începe să își exprime preocupările la pediatru pentru sugarii lor din timp, și că aceste preocupări pot viza identificarea deficitelelor sociale inca din primul an de viata. Simptomele pot diferi foarte mult de la un copil la altul; unele sunt percepute de către părinți in sensul in care considera ca au un copil "diferit", în timpul primelor câteva luni de viață, alții prezintă problema intrazierii in dezvoltarea vorbirii, în al doilea an de viață, iar alti parinti declara ca au avut un copil cu o dezvoltare normala, pentru ca apoi sa apara regresia, și si-au pierdut achizițiile după primul an de viață. Semnele timpurii la copii pot trece neobservate până când ajung la vârsta școlară, atunci când cadrele didactice observă dificultăți de interactiune cu semenii.
DEFICITUL
DE INTERACȚIUNE SOCIALĂ
Desi
aparent sunt observate deficitele lingvistice, deficitele sociale apar mai
pregant în primii 2 ani de viata, chiar
dacă de multe ori le scapă părinților acest lucru din vedere. Copiii cu TSA prezintă in mod universal deficit in relationarea sociala , lipsa nevoii de a apartine, aparteneță definită ca ablitate innăscută a oamenilor de a se conecta cu alții și de a impartași stări emotionale complementare . Copiii cu TSA de multe ori
nu par să caute conectarea cu altii; aceștia sunt multumiti sa fie singuri,
ignorând încercările disperate ale părinților de a le capta atenția, rareori prezintă
contact vizual și nu își exprimă dorințele prin gesturi simple sau incercări de
a vocaliza, ci doar trăgând de mana părintele. Mai târziu acești copii, prezinta
dificulați de a ințelege emoțiile celorlalți, și au eșec în a impărtăși starea lor emoțională
cu a altora, în jocurile de cooperare și in a respecta regulile de grup. De asemenea au foarte puțini prieteni.

La
aproximativ 12 până la 14 luni, de
obicei copilul tipic va începe, de la sine putere, să inițieze gestul de a ”arata
cu degetul”, la început pentru a solicita un obiect dorit, care nu este la
îndemâna și, câteva luni mai târziu, pentru a atrage atenția părintelui în
dorința lui de a împărtăși despre un anumit obiect, persoană, sau eveniment. În funcție de abilitățile sale de vorbire, el
poate rosti sunete simple ( "uh") sau cuvinte reale, în timp ce indică
cu degetul. Acest gest de aratare se ma numeste si ”aratatul imperativ”. Deficitele
variaza, astfel încât unii copii cu TSA
poat face eforturi de indicare rudimentara, prin deschiderea și închiderea mâinii
lor, în timp ce se ridică în direcția elementului dorit, dar fără nici un fel
de du-te-vino a privirii, deplaste de la obiect la parinte. O altă strategie
frecventă este de a lua mâna părintelui conducandu-l astfel către obiectul
dorit.
La 14 până la 16 luni, copilul tipic va
începe să arate pur și simplu pentru a "comenta" verbal sau a ”împărtăși”
despre un obiect / eveniment interesant (gest numit si "aratatul declarativ"). În funcție
de cum arata, el se va uita în mod alternativ când la obiectul / evenimentul de
interes , când la părinte. Acest aspect subliniaza un lucru extrem de important
: copilul cauta de fapt experiența
socială comună, si nu neaparat aspectul tangibil al acelui obiect /
eveniment. Copiii cu TSA nu reușesc în mod constant sa arate cu degetul si sa "comenteze" adecvate vârstei, iar
atunci când o fac, lor nu le place sa arate ca sunt impresionați de conectarea umana in timpul atenției
împărtășite. Unii copii de înalt funcționali cu TSA pot indica eticheta de la obiecte, forme și culori, pe care le-au învățat în mod mecanic, dar acest lucru
este făcut de multe ori, fără nici o intenție de a comunica într-un context
social și nu este considerata atenție împărtășită. Dezvoltarea atenției
împărtășite este absolut necesară pentru dezvoltarea limbajului funcțional; de
fapt cand copilul a achiziționat ”aratatul declarativ”, acesta pare a fi un predictor
sigur pentru dezvoltarea limbajului funcțional în termen de 1 an. Atenția împărtășită
inglobeaza alternanța privirii de la obiect la persoana, solicitand astfel
atenția, precum si interacțiunile
sociale cu multiple expresii emoționale, sunete, cuvinte, și alte gesturi.
Orietandu-ne
la stimulii sociali în mod particular, întoarcerea în mod constant a
capului/corpului ca răspuns la propriul nume este o abilitate timpurie (8-10
luni), care de multe ori este deficitara la copiii cu TSA. Cu toate acestea, nu
este specifică doar copiilor cu TSA, deoarece copiii cu deficiențe de auz, de asemenea,
pot să nu reușească să raspunda la numele lor. De fapt, părinții copiilor mai
tarziu diagnosticati cu TSA ridica de multe ori un motiv de îngrijorare cu
privire la auz. Auzul pare a fi "selectiv", la copiii cu TSA, care aud
si reactioneaza bine la sunetele din
mediu, dar nu si la vocea umana. Afilierea sociala este abilitatea de a
recunoaște stările emoționale ale altora pe măsură ce aceștia răspund la
diverși stimuli. Atunci când se confruntă cu o situație nouă, un copil neurotipic
ar putea privi la mama sa pentru a-i
indica încântarea, furia, sau frica în expresia sa faciala. Expresia fetei lui,
va imita imediat expresia feței mamei, cu toate că el nu poate să înțeleagă pe
deplin situația. Un copil cu o TSA se angajează în mai puțina imitație, în
special a expresiilor faciale.
Deoarece
copiii cu TSA nu dispun de resurse fundamentale în constrirea relațiilor
sociale, aceștia prezintă o probabilitate mai mică de a dezvolta
relații/prietenii, adecvat vârstei și abilităților lingvistice. Ei pot avea
puțini sau deloc prieteni, iar atunci când o fac, relațiile pot evolua doar în
jurul intereselor speciale ale copilului cu TSA. Un alt factor care împiedică
prieteniile de durată este datorată afectării coerenței centrale sau incapacitatea de a interpreta stimulii intr-o
manieră holistică. A avea coerență centrală inseamnă a întelege întregul si
a-i oferi o seminificație corectă. Cu alte cuvinte : a observa mediul
inconjurator, cu tot ce se intampla in el ca un intreg si a da acestor lucruri
o semnificatie corecta, inclusiv comunicarii si persoanelor (Baren & Cohen,
1997) . In schimb, copiii cu TSA se concentrează asupra bucăților
dintr-un întreg, utilizând foarte puțin contextul, lipsindu-le de regulă "imaginea de
ansamblu", ceea ce face ca interacțiunea sociala să fie o provocare. Ei
au, de asemenea, dificultăți în înțelegerea a perspectivei altora sau dificultăți
de a înțelege ”teoria minții”. Teoria Minții este conștientizarea faptului că alții au
gânduri și emoții care sunt independente de gandurile si emoțiile noastre; este
abilitatea care ne permite să înțelegem stări emoționale pe baza comportamentului
exterior. În mod obișnuit un copil
neurotipic începe să aibă un anumit simț al stării mentale a celorlalți în jurul
vârstei de 4 ani. Din cauza deficiențelor în teoria minții, copiii cu TSA au dificultăți
cu empatia, de a impărtăși, și de a se simți confortabil în prezența oamenilor
și a fi ușor de consolat. Baron-Cohen a inventat termenul de "minte oarbă"
atunci când se referă la persoane cu TSA care demonstrează deficite severe pe
teoria minții.
”Identification and Evaluation of
Children With Autism Spectrum
Disorders”
Chris Plauche´ Johnson, MD, MEd, Scott M. Myers, MD, and the Council on Children With Disabilities
Traducere : Sinziana Burcea, Octombrie 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu