Majoritatea
copiilor, care sunt ulterior diagnosticati cu TSA (Tulburare din Spectrul Autist), au primit ca diagnostic principal la început "întârziere în dezvoltarea vorbirii". Mai târziu acești părinți au
devenit conștienți de reperele sociale și au ințeles ca sunt necesare investigații
suplimentare, diagnosticul fiind de fapt altul. După cum s-a menționat și in articolul anterior,
cei mai mulți părinți simt că ceva este în neregulă în momentul în care copilul își manifestă comportamentul în jurul vârstei de 18
luni. Lipsa de exprimare verbală a fost considerat un semn distinctiv in TSA,
mai ales atunci când este asociat cu lipsa dorinței de a comunica și în lipsa unor
eforturi non-verbale compensatorii, cum
ar fi gesturile. Cu toate acestea, copiii cu simptome mai blande, in special a
celor cu abilități cognitive normale, pot avea dezvoltate abilitățile de
vorbire. În schimb, discursul lor nu este atât de funcțional sau fluent, lipsindu-le
de fapt intenția de a comunica. Comunicarea poate fi ca un scenariu (preluand scenarii din
clipuri video sau programe de televiziune preferate) iar vorbirea este
stereotipă. Ecolalia, numită uneori "vorbire papagal" reprezintă repetarea
discursului altei persoane. Ecolaliei este clasificată ca fiind "imediată/spontană", atunci când copilul repetă vocalizările imediat după ascultarea lor sau
"întârziată" , atunci când copilul redă ecolalic sunete, cuvinte, fraze după un interval de timp
(ore, zile, săptămâni).
Copiii cu o dezvoltare tipică trec printr-o "etapă de explozie a vocabularului",
existând și pentru ei o perioada scurtă de ecolalie, considerată obișnuită. Pe
de altă parte, ecolalia la copii cu TSA poate persista pe parcursul duratei întregii
vieți și consta dintr-un amestec de ecolalie
imediata cu ecolalie întârziata. Pronunția copiilor cu TSA poate fi mai clar articulata, fiind în general monotonă în comparație cu a unui copil tipic, constând
din "bucăți" mai mari verbale (de exemplu, de exemplu reproducerea de
întregi cântece din clipuri publicitare, reconstituiri video sau recitări mecanice
de poezii pentru copii). Uneori, ecolalia poate da chiar impresia de exprimare
"avansata" , din cauza prezenței la unii copii cu TSA a vocabularului
sofisticat, gramatical și în sintaxă.
Medicul
sau psihologul clinician trebuie să fie
atent să diferențieze între ecolalia copilului tipic și a celui cu autist. De
obicei, este necesară o evaluare formală de către un specialist în patologia
limbajului. O astfel de evaluare, de asemenea, poate pune în evidență, la
copilul cu autism, o disociere între aceste abilități expresive
"avansate" și limbajul receptivi întârziat, în care copilul poate fi incapabil să urmeze o
comandă simplă, într-un singur pas, care este o abilitate a copilului tipic cu vârsta
de 12 până la 14 luni. De exemplu copilul ar putea sa reproducă o propoziție
învățată de la televizor în engleza , cum ar fi ”white cat” (”pisică albă”) , dar
nu întelege atunci când îi spui ”vino la
mine” sau chiar ”uite pisica” (indicându-i o pisică din cartea ce se află
chiar în mâinile lui).
Unii
părinți vor observa că copilul lor pare excesiv de "independent",
pentru că, mai degrabă decât să ceară obiectele dorite, el folosește abilități
motorii avansate pentru a le obține el însuși (de exemplu, mutarea unui scaun,
pentru a ajunge la raftul de sus, pentru a lua obiectul dorit, abilitate
motrică ce o manifestă la o vârstă mai mică decât în mod obișnuit așteptat).
Unii copii cu TSA devin destul de priceputi în învățarea mecanică a culorilor
de pe etichete, a formelor, numerelor și a literelor alfabetului, dar pe de altă parte
nu sunt în măsură să le indice când li se cere să facă acest lucru de către o
altă persoană sau pentru a integra etichetele în limbaj funcțional. Câțiva dintre acești
copii pot dezvolta mai târziu hyperlexia sau citirea verbală avansată, fără însă a avea abilități de înțelegere corespunzătoare a ceea ce citesc.
Unii
copii cu TSA spun "cuvinte pe neașteptate"/ ”cuvinte din senin”, fără nici
un stimul aparent sau intenție de comunicare. Cuvintele sunt spontane și fără
conținut, cu toate că, uneori, ele sunt rostite de copil în timpul situațiilor de stres acut. Aceste
cuvinte sunt rostite în afara contextului, pentru o perioadă scurtă de timp
(zile sau săptămâni) și apoi, la fel de brusc ca și atunci cand au apărut pe
neașteptate, ele dispar. Copiii cu TSA, de asemenea, pot dezvolta "limbaj”
cu prea multe cunoștințe sau fraze gestaltiste (bine structurate, intregi), care
sunt achiziționate și vorbite aproape ca un singur "cuvânt gigant"
(adică, Ceesteaceasta? PeminemăcheamăGeorge!). În același timp, ei sunt în
imposibilitatea de a combina cuvintele în fraze sau propoziții care transmit
sensul adevărat al propoziției respective.
Cu
toate că lipsa de vorbire, vorbirea în scenarii, vorbirea papagal fără intenție
de comunicare, ”cuvintele pe neașteptate” și ”cuvintele gigant” sunt aspecte
comune clasice în TSA, deficitele anterioare de vorbire au existat de multe ori la acești copii. Așadar dacă
este detectat la timp acest deficit, ar putea facilita diagnosticarea precoce.
Aceste deficit include:
- lipsa privirii corespunzătoare/contact vizual inadecvat
- lipsa de expresii faciale calde, cu o privire plina de bucurie;
- lipsa de alternață a vocalizelor între sugari și părinte, care, de obicei, are loc la aproximativ vârsta de 6 luni (de exemplu, sugarii cu TSA continua, de obicei, vocalizarea fără a ține seama de vocalizele părintelui);
- lipsa recunoașterii sau reacție inexistentă la vocea mamei (sau a tatălui sau a altor apartinători);
- nu ia în considerare vocea umana si cuvintele mamei (de exemplu, lipsa de răspuns la nume), dar conștientizează și ia in considerare anumite sunete din mediu;
- debutul întârziat al lalalizării după vârsta de 9 luni;
- prezența scăzută sau absența gesturilor premergătoare vorbirii (a face ”pa”, a artăta cu degetul, a impărtăși cu privirea);
- lipsa de reactii la expresii cum ar fi "of,of !" sau "nu-i!" sau ”unde-i?”, etc;
- lipsa de interes sau lipsa oricărei reacții la declarații neutre (de exemplu, "Oh, nu, plouă din nou afară!")
Broșura
"Comunică copilul de 1 an cu tine?"
a fost dezvoltată pentru a ajuta la creșterea gradului de conștientizare a părintelui
și medicului al acestor repere sociale
de comunicare primordiale, și pentru a
promova recunoașterea simptomelor autiste înainte de vârsta de 18 luni (o gasiti in link-ul atatsat in limba
engleză).
Prezența
regresiei în comunicare
Aproximativ
25% până la 30% din copiii cu TSA încep să spună cuvinte, dar apoi se opresc din
vorbire, între 15 și 24 de luni. Regresia aptitudinilor verbale la copii cu TSA poate include, de asemenea,
pierderea comunicării gestuale (”pa”, a arăta cu degetul) și a altor abilități sociale
(de exemplu, contactul vizual și lipsă de reacție la lauda socială), sau o
combinație a ambelor. Regresia poate fi treptată sau bruscă, și poate fi
suprapusa peste întârzieri subtile preexistente de dezvoltare sau de dezvoltare
atipica, cum ar fi un interes deosebit de intens pentru anumite obiecte sau
alți stimuli non-social în cursul primului an de viață. Desi poate fi tentant să se atribuie regresiei
un anumit stres din mediul înconjurător
(de exemplu, nașterea unui nou frate sau o mutare la o casă nouă, sau lasarea
copilului prea mult timp la televizor), aceasta justifică doar intarzierea punerii
unui diagnostic. Regresia este un semn distinctiv bine documentat in TSA și prezența
acesteia ar trebui să alerteze părinții
si medicii pediatri/de familie.
Cateva
cuvinte despre comunicarea copiilor cu TSA înalt funcționali (In DSM V Sindromul Asperger a
fost scos ca denumire și încadrat in TSA)
Copiii
cu TSA înalt functionali (cei descriși in DSMIV cu Sindromul Asperger) pot avea
întârzieri de vorbire ușoare sau limitate (a se vedea criteriile DSM-IV-TR4 din
tabelul 2) și tulburarea lor poate trece neobservată până la debutul școlii,
atunci când este evidentă incapacitatea lor de a-și face prieteni, aspect ce devine îngrijorător. Cu toate că de
multe ori rămâne neobservat, limbajul lor este atipic. Copiii cu TSA
înalt funcționali adesea sunt destul de verbali cu privire la un anumit subiect
de interes pentru ei, dar aceștia nu sunt în măsură să-și exprime sentimentele
simple, sau să recunoască sentimentele și punctele de vedere ale altora.
Discursul poate fi fluent dar limitat la numai câteva teme. Discursul, de asemenea,
poate fi excesiv de formal (pedant), motiv pentru care copiii cu TSA înalt
funcțiomali, uneori, sunt descriși ca " mici profesori ". Acești copii
întâmpină dificultăți în utilizarea
socială a limbii: nu știu să aleagă un subiect de conversaţie, au dificultăți în înțelegerea și
producerea uni tempou adecvat, expresia facială și limbajul corpului în timpul
conversației sunt neadecvate; așteptarea rândului e dificilă, înțelegerea aspectului că partenerul a pierdut interesul pentru
un anumit subiect de discuție, la fel; a ști când să începi, să susții și să termini o
conversație, pe baza indiciilor oferite de ascultător; a ști să remediezi o
comunicare care s-a intrerupt, folosind gradul corespunzător de formalitate
și politețe. Copiii foști Asperger au dificultăți mai ales în susținerea unei
conversații pe un subiect care este inițiat de o alta persoană. Limbajul vorbit poate părea ciudat, centrat pe sine nu este
un ascultător receptiv , practicând mai degrabă un monolog monoton.
Ei
utilizează un mod unic de a vorbi (cu aceleași patternuri verbale), în ceea ce
privește intonatia, volum, ritm, vorbire pas cu pas, și nevoia unui spațiul personal, care tinde, de asemenea, să
nu țină seama de nevoile celuilalt ascultător. Acești copii pot avea
dificultăți de raționament abstract și în discutarea gândurilor și a opiniilor
altora. Incapacitatea de a discerne și judeca intențiile de conversație ale
altora, mai ales atunci când conversația lor include cuvinte sau expresii cu
sensuri ambigue. Este, de asemenea, afectată capacitatea lor de a înțelege metafore, glume,
ironiile, sâcâielile, minciunile, etc. Copiii mai mari, cu un grad
ridicat funcțional și cu o vorbirea fluentă, de asemenea, poate demonstra,
unele dintre caracteristicile lingvistice menționate mai sus.
Sursa ”Identification and Evaluation of Children With Autism Spectrum Disorders”
Chris Plauche´ Johnson, MD, MEd, Scott M. Myers, MD, and the Council on Children With Disabilities
Traducere : Sinziana Burcea, Octombrie 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu